Skolledning
Strategier, styrning och samarbete för hög resurseffektivitet
Uppgiften för denna grupp är att ta fram ett underlag för den framtida övergripande skolstrukturen i Strängnäs, en modell för långsiktig strategisk utveckling av skolsystemet som helhet, metoder för att utveckla skolledning och skolor samt metoder för effektiv styrning och resursutnyttjande.
Några konkreta frågor kan vara:
- Vad skall ingå i en strategisk vision om Strängnäs som framtida skolstad?
- Hur ser en optimal skolstruktur ut för Strängnäs i framtiden – geografiskt och vad gäller fördelning och dimensionering av skolor och studieprogram?
- Finns det något utrymme för etablering av nya skolor i Strängnäs kommun?
- Hur kan skolorna tillsammans arbeta för ett bättre utnyttjande av knappa resurser?
- Hur kan metoder för att utveckla skolledning samt metoder för effektiv styrning och resursutnyttjande se ut?
Några områden skulle kunna vara:
- Metoder och policys för att öka rektorernas mandat, handlingsutrymme och ekonomiska rådighet med fokus på ökat ansvar på skolnivå med möjligheter till mångfald och specialisering på skolnivå
- Profilering av skolorna utifrån deras förutsättningar och inriktning (såväl program som yrkesinriktning) och utifrån detta en framtagning av en gemensam beskrivning av samtliga skolorna i Strängnäs med deras speciella profil
- Förslag till struktur och innehåll i ett gemensamt, lokalt ”school management-program” utvecklat tillsammans med Uppsla universitet och tankar kring inrättandet av ett gemensamt permanent rektorskollegium i Strängnäs
- Moderna metoder för administrativ och ekonomisk skolstyrning (“School Control System”)
- Hur kan man skapa digital kompatibilitet mellan skolorna för att öka transparensen och därmed den framtida dialogen mellan lärare, skolledare och administratörer.
Arbetsgrupp
- Ordförande: Tony Lööw
- Vice ordförande: Thomas Axelsson
- Vetenskaplig rådgivare:
- Medlem:
- Medlem:
Förslag till fokusområden
BAS ledning inför möte 27 februari
BAS ledning 2020-04-07 (Pdf)
BAS ledning 2020-04-07 (Ppt)